Statusmeldingen Brievenbuspakje+ PostNL (Nederland)

Alle bestellingen binnen Nederland worden verzonden met het brievenbuspakje+ van PostNL. Je bestelling wordt verzonden met track & trace via de reguliere postbezorging (niet via PostNL pakketten). De track & trace van brievenbuspakjes zijn minder gedetailleerd dan die van pakketten en werken ook iets anders. De pakjes kunnen de volgende statussen krijgen:

  • Bij PostNL aangemeld (dag van verzending):
  • Pakket is nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt:
  • Je pakje ligt klaar om verzonden te worden en er is een adreslabel met track & trace code aangemaakt. Vanaf nu kan je zending gevolgd worden. Je krijgt een mail van PostNL met deze melding en code én je krijgt een mail van ZoeteGroet dat je bestelling verzonden is.

  • Zending is ontvangen door PostNL:
  • Je pakje is afgegeven bij een PostNL punt, heeft een eerste scan gehad en krijgt de melding “ontvangen door PostNL”. Aan het eind van de middag wordt de post bij het PostNL punt opgehaald en naar het sorteercentrum gebracht.


  • In sorteercentrum (avond van verzending/nacht):
  • Je zending is ontvangen en gesorteerd in het sorteercentrum
  • Je pakje heeft een tweede scan gehad in het sorteercentrum en wordt gesorteerd en getransporteerd naar de juiste bezorgregio

Heeft je pakje de dag ná verzending nog steeds de melding “Zending is ontvangen door PostNL”?

  • Je pakje heeft door drukte bij PostNL vertraging opgelopen, is wél aangekomen in het sorteercentrum, maar nog niet gesorteerd
  • Mogelijk is je zending al wél gesorteerd, maar als je pakje de tweede scan niet krijgt, blijft de melding “zending is ontvangen door PostNL” zichtbaar. Je pakje doorloopt inmiddels wel het sorteerproces en is onderweg naar de ontvanger


  • Bezorger onderweg (doorgaans dag ná verzending):
  • De postbezorger is begonnen aan zijn route en zal vandaag je pakje afleveren
  • Je bestelling heeft het sorteerproces verlaten en is vanaf het regionale depot met de postbezorger meegegeven op zijn route. Op het regionale depot krijgt je pakje de derde scan.

Heeft je pakje de dag ná verzending nog steeds de melding “in sorteercentrum”?

  • Je pakje moet door meerdere sorteercentra heen om in de uiteindelijke regio terecht te komen. Mogelijk is je pakketje hierdoor iets langer onderweg.
  • Je pakje heeft de derde scan op het regionale depot niet gehad, maar is inmiddels wél meegegeven aan de postbezorger en onderweg naar de ontvanger.


  • Bezorgd (doorgaans dag ná verzending):
  • Zending in brievenbus
  • Je pakje past doorgaans door de brievenbus (tenzij deze afwijkt van de standaardmaten) en wordt hier afgeleverd door de postbezorger. De postbezorger maakt de vierde en laatste scan waardoor je pakje de status “bezorgd” krijgt.

Heeft je pakje 1 of 2 dagen ná verzending nog steeds de melding “bezorger onderweg”?

  • Je pakje is nog niet bezorgd omdat de postbezorger zijn route nog niet af heeft gemaakt wegens drukte
  • Je pakje is wél bezorgd, maar de postbezorger heeft de laatste scan niet gemaakt. De status zal in dit geval “onderweg” blijven, ondanks dat het pakje al bezorgd is.

Heeft je pakje de status “bezorgd, zending in brievenbus”, maar is er nog niks ontvangen?

Het is dan mogelijk dat:

  • Het brievenbuspakje door een huisgenoot is weggelegd
  • Het brievenbuspakje bij een van je buren is bezorgd
  • De brievenbus te vol, te klein of te smal is óf een brievenbus waar de zending de draai niet kan maken (bijv. in een oude gevel). Je bestelling gaat dan mogelijk naar een afhaallocatie óf retour afzender
  • De ontvanger de zending heeft geweigerd óf om een andere reden terug het sorteerproces ingaat (bijv. omdat het adres niet bereikbaar is of niet klopt)


Het komt regelmatig voor dat de track & trace codes op brievenbuspakjes helaas niet de juiste status weergeven. Dit komt meestal doordat er een scan wordt overgeslagen in het proces, per ongeluk of door drukte. Doorgaans worden brievenbuspakjes binnen 1 á 2 dagen na verzending bezorgd bij de ontvanger. Helaas is er door de huidige lockdown maatregelen regelmatig sprake van vertraging bij PostNL. Ook rondom feestdagen is er meestal sprake van grotere drukte, waardoor vertragingen ontstaan.